Att träna under stress

Många dagar där jag är borta 12 timmar hemifrån, de dagarna väljer jag att lägga mig i soffan istället för att stressa till gymmet. Jag brukar väga in, hur kommer kvaliten vara på passet om jag går nu? är det värt den tiden?
Den här kursen har många heldagar och den kursen efter den här har ännu fler, så då gäller det att lyssna på kroppen och att prioritera. Eftersom jag befinner mig i den här situationen som jag vill skriva om så tänkte jag att det är perfekt att lyfta det just nu.
 
Är du stressad?
 
Stressar du för att hinna med allt i livet, jobb, träning, handla, städa osv.
Några punkter om hur stress påverkar dig:
  • Om du är stressad härjar stress hormonet kortisol i din kropp. Om det finns för höga mängder kortisol i kroppen kan det göra att du samlar på dig mer fett och kan göra att du får sämre immunförsvar.
  • Om kortisolnivåerna är för höga när man ska sova kan det vara svårt att somna då kortisolnivåerna ska sjunka på natten, vilket får kroppen att slappna av och ladda om. Är de för höga kan du få svårt att varva ned vid läggdags även om du har varit trött hela dagen. 
  • Höga nivåer av kortisol kan minska produktionen av serotonin, vilket är vårt glädje-hormon. Det hormonet vill man ha mycket av eller hur?

Det man kan säga för att vara lite kortare är att kortisol påverkar kroppen oerhört mycket.
 
Att träna under stress kan ge både positiva och negetiva effekter. Är du stressad kan träningen reducera den här stressen men tränar du för mycket och för intensivt kan istället stressnivån öka och bidra till stressrelaterad ohälsa.
Flera studier visar på att träning under stress har en positiv inverkan på individen, andra studier visar tvärtom och det beror på vilken population man har gjort studierna på.
 
Att inte hinna med sin tänkta träning, jag skulle ju gå på det där passet ikväll och nu hinner jag inte det.. det kan också skapa stress och öka den totala mängden stress som man har i livet i vardagen. När detta händer mig, ganksa ofta faktiskt så brukar jag tänka på dessa punkter:
 
 
  • Släpp prestationstänket
  • Den träning som blir av är bra träning, är det en kort promenad istället för ett köttigt pass på gymmet, tummen upp ändå.
  • Det är du själv som stressar dig att du inte gör den tänkta träningen, oftast ingen annan. Säg åt dig själv att lägga av bara. Inte alltid så lätt men försök.
  • Hinner du inte till gymmet, sätt dig på golvet framför tvn och stretcha lite. Den är standard hos mig, så skönt och oftast välbehövligt, komma ner i varv och strec


Det som bör lyftas här är att stress är inte farlig så länge du tillåter en återhämtning. Vi kan stressa under en lång tid och upprepande gånger bara vi tillåter oss själva att återhämta oss. Känn efter, ger träningen dig återhämtning från den övriga stressen i vardagen? Då ska du gå, men stressar det dig mer strunta i det då. Det som är bra för återhämtningen är att komma ut i naturen i friska luften, ta en promenad och ge kroppen återhämtning.
 
 
 Träningen får liksom inte bli en extra belastning. Tränar du utan och känna glädje och känner att det är egentligen en massa annat som måste göras, då kan det vara bättre att du hoppar träningen.
 
Det viktigaste när det gäller stress och att träna under stress, LYSSNA PÅ DIN KROPP.
 
  •  Värm upp, hur känns kroppen? 
  • Bestäm efter känsla vad du vill träna, hur mycket du orkar osv
  • Sänk kraven, minska prestationstänket.  

Jag har inte tränat sedan i fredags, och det är ovanligt med så många dagar mellan passen för mig, men min kropp har ändå inte varit pepp på det, så därför har jag struntat i det. För mycket plugg och tid i Kalmar. Vissa dagar kan det handla om motivation men det är något helt annat så det tar vi i ett inlägg längre fram.
 
Avslutar detta inlägg med dessa fantastiska quotes:
 
 
 
 
 Bilder från pinterest
 
 
 
NORRSKEN EMMISH

bra skrivet! jag är en stressad person så bra tips =)

kram

yogapassion.blogg.se

Tack för ett riktigt bra inlägg! :)

Hanna Karlsson

Vilket bra inlägg!

veckomagasinet anne von porat

Min träning är ridning och långa promenader

Julia

härligt inlägg !!!!!!