Friluftsliv

Naturen är magisk så här års, alltså så fint! 

Friluftsliv i skolan och vi får vara ute hela dagarna. En vecka kvar av skola sen är det SOMMARLOV!!! Ska bli skönt att pausa plugghjärnan över sommaren för att ladda om till sista året. 

Nu måste jag fixa lunchlådan innan det är dags att ge sig ut i naturen igen! 

TOUGH VIKING 2017

Gårdagen spenderades i Stockholm, grabbarna skulle springa Tough viking. Längtar tills jag får/kan köra igen! Den energin som man får när man är på plats är ju sjuk, blev taggad och kändes i kroppen som att jag bara ville byta om och springa. Grabbarna genomförde loppet och på en bra tid med. Klippte ihop en film från gårdagen, känslan ♦ ON TOP!
 
 
 

Tough Viking 2017 from iselou on Vimeo.

 

 
 
 
 
tough viking

#goodbyeandersson

Oh herregud, vart ska jag börja?
I fredags tänkte jag efter en hektisk dag med testning av brudfrippan, en sväng till kalmar att gud vad skönt att det blir en lugn helg, ack så fel jag hade!
 
Inte en tanke på att bröllopet närmar sig och brudar skulle komma och väcka mig klockan 8 en lördag. Helt i chock. jag vaknar av motorsågsljud och dunkmusik. galet, och försöker slänga på mig lite kläder för att gå ner och öppna dörren, nyvaken och chockad möts jag av fantastiska brudar på altanen.
 
I en minibuss rullade det iväg, hamnade i linköping och senare i västervik.
Tack mina fantastiska vänner för helgen, lite trött fortfarande men till bröllopet är jag nog återställd. Då kör vi igen. På söndagen hämtade manne mig i västervik och han tyckte att det såg ut som jag hade haft en bra lördag, eller rättare sagt han tyckte jag såg sliten ut och det är väl ett bra betyg efter en möhippa? haha
 
 
 
 
möhippa

Mindfulness

Ett studiebesök på Kalmar sjukhus, Ett studiebesök som fokuserade på Grön rehab, naturens positiva påverkan på människan. Kunna behandla individer med hjälp av naturens rofylldhet. Häftigt!
Mindfulness i naturen verkar vara (finns förlite studier för att ge evidens) bättre än mindfulness inomhus.
 
Mindfulness innebär att man fokuserar på att vara i nuet, fokus på medvetenhet om dig själv, Metoden används för att minska stess, ångest och nedstämdhet men även smärta.
 
En viktig del i mindfulness är att ha en mer accepterande inställning mot sig själv och andra. Att du ser kärleksfullt och ömsint på dig själv, eller i alla fall skapar en neutral självbild, har stor betydelse för att du ska må bra.
 
Det här är en kort beskrivning av mindfulness. Är inte så insatt själv i det, men fick testa några övningar och det här är något jag ska försöka få in i vardagen mer, tror jag behöver det precis som jag tror att de flesta andra behöver det.
 
Innan den här föreläsningen såg jag ett tips om en app som jobbar med just detta, Headspace heter den.
Har kört i tre dagar, första steget är under 10 dagar, 10 minuter om dagen, den tiden har man eller hur?
jobbar med att komma ner i varv andas och bara vara i nuet, första dagen jag testade lyckades jag slappna av så mycket så jag somnade. Tycker verkligen ni ska testa den appen, har man fullt ös hela dagarna är det så viktigt att varva ner och låta kroppen återhämta sig.
 

Lyssna på kroppen innan den kör hela vägen in i kaklet. Ge dig själv 10 minuter lugn och ro. Andas, njut. Alltid uppkopplade, alltid tusen saker på gång, planerar middagen innan lunchen är i magen osv ja ni förstår grejen. Nu ska jag gå offline och njuta av lite lugn och ro genom andning och vara i nuet, perfekt innan läggdags.