Ny vecka, nya möjligheter

Nya veckan har startat och det med fullt ös.
Måndagen började i Kalmar med kursstart (hälsofrämjande fysisk aktivitet) och senare hem för att köra bröstpass på gymmet vidare för hämtning av barn på fritids och snabb middag för att sedan ta sig ner till måndagsfysen för Vif dam. Full rulle helt enkelt, men jag gillar det.
 
Idag är det lite lugnare tempo, sitter på tåget påväg hem nu från Kalmar. Blir en mellanlandning hemma innan det är dags för besök hos Fysioteraputen idag igen. Efter det blir det nog soffan och lite kurslittratur som ska läsas igenom. Men innan soffan måste jag få vara lite aktiv, det behöver min kropp, alla dagar i veckan behöver den röra på sig för att må bra. Samma gäller för mitt huvud, rörelse ger mig glädje och gör att jag kan fokusera på mig själv där och då, när jag tränar är det liksom som att tiden står stilla. SÅ SKÖNT!
 
Hur har eran vecka startat? fullt ös eller lugnare tempo?
 
 
Intressant fakta från dagens föreläsning:
Visste ni att fysisk inaktivitet är den fjärde vanligaste dödsorsaken. Det är alltså vanligare att dö av att man är fysisk inaktiv än HIV eller undernäring, hur sjukt?
 
så min uppmaning till er som läser detta och känner att, men gud jag har ju suttit framför datorn hela dagen idag, ställ dig upp. kör 5 knäböj, 5 armhävningar, rotera axlarna lite, sträck på kroppen, gå en sväng. Gör nått, en liten förändring kan betyda stor skillnad för din kroppsliga mående.
 
hälsa - idrottsvetenskap - motion - rörelse - träning