Den optimala dieten

Finns det ens en sådan? en optimal diet som passar alla? Svaret är det många inte vill höra, nej. Det som är bäst för mig kanske inte är bra för en annan individ. Vilken kost man bör äta för att uppnå negativ energibalans är individuellt. Faktorer som spelar in är individens ämnesomsättning, hur fort kroppen kan absorbera upp det vi äter och hastigheten på tarmens nedbrytningsprocess. Alla individer är olika. Det är för många faktorer som spelar in för att hitta den optimala dieten.
 
Det jag egentligen vill ha sagt med detta är att just för att en diet funkar för dig är det inte säkert att det funkar för någon annan. Jag har erfarenhet av att en del som dietar ser bara genom ett perspektiv, deras egna. exempel: Funkar det att käka lchf för mig är det den bästa dieten som finns och funkar för alla! men hallå? hur kan man när det gäller mat dra alla individer över en kant?
 
Det vi vet är att en varierad kost är den bästa. Kroppen behöver kolhydrater, protein, fett. Kroppen behöver få mat ifrån dessa 3 näringsämnen för att omvandla till energi. Hur mycket man äter av varje näringsämne verkar inte ha så stor roll, i alla fall inte ur ett svensson perspektiv.
Beroende på vad man har för målsättning bör kosten ses över, ska du bygga muskler så är protein viktigt att få i sig, ska du vara uthållig på fotbollsplanen så behöver du mycket kolhydrater. För att optimera sin prestation bör man alltså se över kosten mer. Vill man som de flesta ligga kvar på sin vikt är det viktigast med energibalans.
 
Efter min egna viktnedgång på 30 kg.  Får jag ganska ofta frågan hur jag gjorde för att gå ner i vikt, det jag tror många vill höra är att det var genom en quick fix. Tyvärr var det inte lätt att gå ner 30 kg, en jädra massa pannben och ett underskott av kalorier var det som gjorde att jag gick ner. Det är så alla går ner i vikt, genom en negativ energibalans. Du kan äta precis vad du vill så länge du inte överstiger intaget av kalorier. för att ge ett exempel: Lchf, det är inte uteslutandet av kolhydrater i sig som gör att du går ner i vikt av det, du går ner i vikt för att du minskar ditt kaloriintag. 1 gram kolhydrater är 4 kcal. Kolhydrater är inte boven, så snälla sluta döma kolhydrater. Vill du läsa mer om kolhydrater läs detta
 
ps. vill inte hänga ut lchf det är bara att det är ett bra exempel.
 
 Gillar ni sånna här inlägg? Tryck på hjärtat eller lämna en kommentar. 
Dela gärna om ni som jag känner att ni vill sprida detta budskap.
2016 - blogg.se - diet - mat - nutrition