Träningshets vs vardagsmotionen

Torsdagastankar om träningshets, gymhets.

Jag upplever att det är en oerhörd träningshets och mer och mer. Fler och fler som gymmar. Det är ju jättebra. Att vara fysiskt aktiv gynnar alla oavsett ålder. 

Det jag funderar på är om alla mår bra som går till gymmet? Det här låter kanske jätte konstigt vadå såklart alla mår bra som går till gymmet men jag tror, det här är alltså ingen fakta utan bara mina egna tankar om träningshetsen. 

Att många som går till gymmet känner sig tvingade och känner inte mycket glädje över att gå dit, de känner sig inte bekväma på gymmet och har svårt att ta sig dit pga dessa grejer. 
Är det bra för dessa att då tvinga sig dit? Ja både och, bra för den fysiska hälsovinsten men hur mår man på insidan då? Det är ju minst lika viktigt. 

Jag älskar att gå till gymmet, jag blir så taggad och energin flödar men vissa dagar är det ju inte så, mycket i skolan och man känner inte alls för gym, ibland drar jag mig dit motsträvigt men hur blir passen? Inte så bra oftast, energin är låg och man ökar sällan i vikt på övningarna. Så dessa dagar mår jag oftast bättre av vila från gymmet och komma ut för lite frisk luft på en promenad. Det gör en gott på utsidan och insidan. 

För att ha hälsa bör man må bra både fysiskt och psykiskt. 

Många tror också att man måste träna på gym, gå på grupp pass osv.Men jag anser att det är viktigare att lägga energi på att vara aktiv i vardagen. Vardagsmotionen alltså. Hur långt har du till jobbet? Måste du ta bilen? Tar du ofta hissen? Tar du bilen och handlar? 
Ja ni förstår vad jag menar. I vardagens alla moment har vi gott om möjligheter att vara aktiva. 

Den mest ironiska bilturen är ju den till gymmet, många har gång avstånd typ jag, oftast tar jag cykeln men det har hänt att ja tar bilen och då brukar jag skratta lite åt mig själv för det känns ju ganska dumt o konstigt. Sen finns det ju dom som har milavstånd dom förstår jag ju tar bilen men många tar bilen trots nära avstånd. 

Bästa tipset: ha koll på om man rör sig mycket i vardagen, att reflektera över det. iPhone har en hälsoapp (hjärtat) som räknar dagens steg. 

Klockan 07:26 är mina steg uppe i nästan 4000, 3 km. Gick till dagis och lämnade och gick sen till tåget. 
Även att jag åker tåg så får jag mycket vardagsmotion. När jag kommer till Kalmar är det en bit upp till skolan och sen efter dagen ska jag ta mig till tåget igen. När jag kommer hem igen är det en promenad till dagis igen och sen hem. Så jag får lätt ihop till 10000 steg idag, hur många steg får du? 

Det jag vill säga med det här inlägget är att  det är vardagsmotionen som gör oss hälsosamma, inte en timme på gymmet. 

En timme på gymmet hjälper såklart till men sitter du still hela dagen skulle jag mer rekommendera att få in mer rörelse under dagen. En promenad under lunchen kanske? Ta cykeln till jobbet? Stå upp mer under dagen? 

Nu tänker ni kanske, ja men om man vill bli stor o få biffiga muskler då? Ja då är det ju såklart bättre o gymma en timme. 

Det här inlägget är mer riktat till den som vill stå kvar på sin vikt eller kanske till och med tappa lite vikt. Är du en av dom? Se över vardagsmotionen. 

Många träningshetsar, men hur mår man på insidan. Man måste vara snäll mot sig själv, lyssna på kroppen hitta en väg som passar en själv. 

Kroppen lever man med ganska länge så ta hand om den!