Rädslan för kolhydrater!







Det här med kolhydrater. Det tänkte jag skriva om lite idag. Det är så många som väljer bort kolhydrater för att de tror att det inte är bra för kroppen. Jag har varit en av dom. Men inte längre jag har mer kunskap nu. Men i början när jag ville gå ner i vikt så valde jag bort de självklara kolhydratkällorna så som bröd, pasta, potatis. Det funkade verkligen, jag tappade ju i vikt. Men hallå? Klart man tappar vikt om man ligger på kaloriunderskott. Det blir ju så automatiskt, ta bort nått kaloririkt från tallriken o tillsätt lite sallad som det är mindre kalorier i, ren matematik. 2-1=1 det blir mindre. 

Det jag vill komma till är att kolhydraten inte är boven. Kolhydrater behöver kroppen för att må bra. Kolhydrater behövs för att bygga upp kroppen och skapa energi. Kolhydrater är ett bra bränsle för kroppen, men mängden kolhydrater som man behöver varierar såklart.

Tar man bort alla kolhydrater så förlorar man mycket vätska till en början för att glykogenet i musklerna försvinner o man tappar vätska som gör att man tappar vikt men börjar man då äta kolhydrater igen läggs ju vätskan på igen. 

Allt handlar om balans, inkomster och utgifter liksom. Tränar man mycket behövs det mer mat och absolut kolhydrater för att bygga upp o få bra energi. Vill man tappa i vikt minska mängden på kolhydrater men ta inte bort kolhydraterna helt. 

Som lchf, ta bort kolhydrater ha förbud o regler va du får stoppa i dig. Som gör att du ligger på kaloriunderskott. Lchf funkar ju inte om man trycker i sig av allt det man får, trots Lchf måste du ju ha balans. Så jag ser hellre att man äter "normal" kost men i bra mängd. 

Ja man kan skriva ganska mycket om detta, men kanske räcker här. Det jag vill komma fram till är att va inte rädd för kolhydraten. 

Frågor på det? 
Mat