Brända pengar och massa klappar

Spenderarbyxornas tid är verkligen här, i alla fall om man kollar på all reklam av kampanjer och rabatter som skickas ut genom alla sociala medier och mail. Blir ni som jag bombad med massa erbjudande konstant?
 
Precis innan december var det black friday som i år inte bara var en dag som den till en början var, utan nu det The Black week, då tänkte jag nu börjar det gå överstyr. Det jag då inte visst var att många företag valde att fortsätta efter avslutad vecka med något som kallades cybermonday, men hallå!?
Varför all denna hets? jag förstår att företag vill tjäna pengar, men borde inte vi som konsumenter lugna oss lite och inte hänga med på den här hetsen? Köpa massor man inte behöver, för att det är nu är bra rabatt på en vara. Jag kan hålla med om att det är smart att köpa något som man har sneglat på ett tag och är i behov av och vänta ut tills rean, det gör jag ofta för att jag är snål, haha.
Det jag inte är med på är när det blir till en hets, plånböcker och kort går varma för att vi enligt mig blir lite lurade, klart att det är rabatt och man tjänar en liten peng på att köpa nu, men om det inte hade varit rabatt hade du då köpt varan? Jag tror att koncept som dessa lurar våra hjärnor, och ja det lurar min hjärna med men som tur är är jag klok att inte låtas dras med och gå bananas, tillåt inte att du blir lurad av alla kampanjer, köp det du behöver men tänk smart.
 
December har precis börjat, så julklappshysterin är ett faktum. Det jag tycker de flesta borde tänka på innan man överöser någon med massa julklappar, ta fram minnet, tänk tillbaka på vad som gjorde julen så fantastiskt underbar när du var barn? Kommer du ihåg alla julklappar du fick? Om du är som jag så gör du inte det, så klart kommer man ihåg någon speciell julklapp men i alla största grad är det inte det man minns.
 
Om jag tänker tillbaka på mina julminnen så är det familjen jag minns, traditionerna som vi gjorde som jag nu vill föra vidare till mitt eget barn och in i min egna familj. Julskinkan ska göras kvällen innan för att få en god kvällsmacka efter det sista fixet inför julafton. Julgranen kläs dagen innan julafton med. Några jular åkte vi släde med facklor. Underbart julbord med mammas och farmors köttbullar, goda båda två men på två olika sätt. Kalle anka med en massa hemgjort godis. Tomten efter kalle anka. Avslutningsvis risgrynsgröt en våning upp hos min farmor och farfar. Ja ni hör ju inte julklapparna som är i fokus här.
Jag tror att närhet och umgänge med nära och kära slår alla julklappar i världen, så är det för mig i alla fall och jag hoppas att ni också håller med mig. Att få möjlighet att umgås och njuta av varandras sällskap.
 
Så snälla sluta köp så mycket klappar, i det lilla bor det stora.
 
Dela gärna.
här en något skeptis lollo på midsommarafton för en herrans massa år sen.